ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در چین باستان از کایت که مدل های ابتدایی گلایدرها هستند استفاده نظامی می شد. اولین مدل گلایدر در 500 سال قبل از میلاد ساخته شد پس از آن افراد زیادی دست به ساخت این نوع هواپیماها کردند که معروف ترین آنها عباس ابن فرناس بود که به مدل های قبلی خاصیت تغییر وزن و بالهایی که را اضافه کرد که به پشت فرد نصب شده و با دست او هدایت می شد. او همچنین توانست 10 دقیقه با پرنده خود پرواز کند، البته شایان ذکر است که او در هنگام نشستن به زمین خورد و به طور جدی مصدوم شد.
در دوران معاصر شرکت هواپیماسازی شوایزر (Schweizer) ،که از قدیمی ترین شرکتهای هواپیمایی در دنیا می باشد، سازنده ی یکی از نخستین گلایدر ها در سال 1930 می باشد. این گلایدر که (SGP1-1) نامگذری شد، در19 ژوئن به پرواز درآمد. ساخت این گلایدر 135 دلار هزینه در بر داشت. مدل بهبود یافته ی آن (SGP1-2) نیز بلافاصله بعد از نمونه اولیه ساخته شد. درسال 1937 گلایدر(SGP1-7) جهت فروش به باشگاه آلتسکروس (Altosqurus glider club ) به قیمت 595 دلار ساخته شد. در سال 1940 گلایدر (SGS2-8) مسافت 219 مایل را پیمود و این اولین رکورد مناسب برای یک هواپیمای بدون موتور بود. در سال 1942 این شرکت جهت حمایت از نیروی هوایی ارتش امریکا شروع به ساخت گلایدرهای آموزشی (TG-2) کرد و در سال 1943 اولین پرواز گلایدر آموزشی (TG-3A) انجام شد. سطح بالها و دم این پرنده از چوب ساخته شده بود.
در هفدهم سال 1946 مدرسه تجاری گلایدر توسط این شرکت افتتاح شد که همچنان تا به امروز به کار خود ادامه می دهد و قدیمیترین مدرسه گلایدر تجاری در دنیا است. این آشنایی مختصر تنها در مورد بخشی از تاریخچه ی گلایدر می باشد . اطلاعات بیشتر در این زمینه نیازمند صرف زمان و منابع بیشتری می باشد که علاقمندان می توانند آنرا دنبال کنند.
گلایدرها هواپیماهایی هستند که موتور ندارند، بنابر این برای اینکه آنها مانند یک هواپیمای معمولی به پرواز در آیند، یا باید آنها را در هوا کشید یا باید از یک نقطه ی بلندتر از محل فرود آنها، پرتابشان کرد. در این صورت چون نیروی جلوبرنده ی به خصوصی به گلایدر وارد نمی شود، پس از پرتاب گلایدر شروع به نزول و پایین آمدن می کند. بنا بر این مطلوب این است که آنها به آهستگی ارتفاع کم کنند. این بدان معناست که گلایدرها باید از طراحی دقیق تری نسبت به هواپیماهای موتوردار برخوردار باشند.